torsdag 8. september 2011

Fra stort til smått

Noen stein man plukker selv er mer kjent enn andre. På Jeløy i Moss er et mange forskjellige bergarter, og mye spennene man kan finne. Noen stein fra denne øya er også omtalt i bøker.


I denne boken er det omtalt mange stein fra Jeløy, og jeg jakter :o) Hvorfor er jeg så opptatt av dette stedet? Vel, det er veldig nærme, og derfor lettvint for meg å ta turen dit!

Den midterste steinen nederst på boken er å finne på ett helt spesielt sted på Jeløy, og "hipp hipp hurra, jeg fant jeg fant"! Jeg plukket mange store stykker av denne steinen. Noen grønne, noen mer oransje, noen litt gulaktig, men alle med samme type mønster.


Fra en av de store steinene har jeg så langt bare laget dette lille anhenget. Flere kommer etterhvert, men det er mye jobb med å slipe ett smykke. Derfor kommer det ikke mange på en gang!
Jeg har så langt slipt 2 slike smykker av stein jeg selv har plukket, og to av stein jeg har kjøpt.


Det øvserste smykke ser helt sort ut på bildet, men det er en nyelig røbrun "stripe" i det på langs oppover. Det andre sorte, med hvite flekker i, og det øverste er begge Obsidian.

Ha en fin kveld :o)

4 kommentarer:

  1. Lekre! Den midterste tror jeg at jeg har sett her og, er det den som heter feltspat eller noe i den dur??

    SvarSlett
  2. Nei, den er litt anderledes igjen :o)

    SvarSlett
  3. Fy flate så rå du er! Kjempe nydelige! Du har virkelig fått dreisen på maskinen!

    Ha en herlig helg! Klemmer

    SvarSlett
  4. Så gøy da!! Skikkelig bra resultat! Elsker steiner!

    SvarSlett